האביב כאן, הטמפרטורות עולות ואם יש מרפסת אז למה שלא תהפכו אותה לאטרקציה עבורכם ועבור האורחים שלכם? בהשקעה קטנה או גדולה, אפשר ליצור מתחם מהנה שישדרג אותה למרפסת גן שתהווה חלל מושלם לאירוח, בילוי, משחק, מנוחה וארוחה. הנה כמה דרכים מהירות ופשוטות

1. דשא אמיתי או סינטטי? זו השאלה

אז מאיפה מתחילים? המשטחים. הגיע הזמן שתכירו את הדשא סינטטי. הוא לא רק יוצר מראה אחיד, מעוצב ונקי אלא נותן לכם את החופש מהשקעה בגינון וניקיונות, שכן דשא סינטטי אינו דורש גיזום והשקיה.

ברשת "הגרעין" מסבירים שדשא סינטטי גם כמעט ואינו מתבלה במידה ובוחרים בדשא איכותי. אם אתם מתכננים להציבו במקום חשוף לשמש, חשוב לוודא שאתם קונים דשא עמיד בשמש, בעל הגנה מפני קרינת UV ושאינו מתחמם בקלות, כדי שגם יהיה נעים לדרוך עליו בימי הקיץ החמים.

ודאו שהדשא אינו מכיל חומרים רעילים העלולים להפלט לאחר התבלות ושאינו דליק, כדי למנוע סכנת התלקחות מכל גורם שהוא. כדאי לבחור דשא שאינו מכיל מתכות כבדות ושהמשקל שלו לא גבוה מדי ומסרבל. יש להעדיף דשא ארוג בעל מראה צפוף יותר ואחיזה חזקה יותר למשטח. רצוי לבחור בדשא סינטטי עם אחריות יצרן, זו אחת הדרכים לוודא שאיכות המוצר היא גבוהה. ניתן לרכוש דשא סינטטי לפי הגודל הרצוי ולרצף איתו את המרפסת שלכם. איזה שדרוג! הגם שהוא מאפשר לנכדים שמגיעים לביקור חופש לשחק ולהשתולל בלי החשש שיהרס.

2. הגינה האורגנית הקטנה שלכם

גם במרפסת אפשר לגדל תבלינים וירקות ממש כמו בגינת קרקע. הגדירו מתחם קטן שבו תשתלו צמחי תבלין כמו נענע ורוזמרין, אותם תוכלו להוסיף לתה ולתבשילים שלכם וירקות קטנים כמו למשל עגבניות שרי וצנוניות, שממש קל וכיף לגדל. מדובר בפעילות מעולה עבורכם וגם עבור הנכדים שישמחו לתרום את חלקם בהשקייה, וכמובן בתוצרת אורגנית איכותית שניתן ליהנות מפירותיה. אם תרצו להרחיב בנושא – אייל מליון, הנדסאי תכנון נוף, מוביל את הבלוג "מתכונים לאדניות" ואת המדריך המקוון היחיד בישראל לתכנון וטיפוח הגינה במרפסת. לא תאמינו כמה זה קל לגדל צמחים במרפסת.

3. צרו לכם פינת רביצה כיפית

אנחנו ממליצים על פינה קטנה במרפסת, בה תוכלו ליהנות מקריאת ספרים, משחקי קופסה או סתם לקחת פסק זמן למנוחה. תוכלו לעשות זאת באמצעות ספת ישיבה נוחה המיועדת לגינה, אך גם מזרונים מעוצבים, ריהוט גן נמוך או כריות ופופים הם אופציה קלה ונוחה. ההמלצה שלנו היא להניח לידם גם ספסל איחסון שבו תוכלו לאחסן את הספרים, המשחקים ואפילו הכירבוליות לערבים קרירים.

לאורך הקיר שלבו צמחים על פי העדפתכם האישית, הקפידו להוסיף גם פרחים שיכניסו קצת צבע. בעת הרכישה אל תשכחו לבדוק את הוראות הטיפול ולנסות לרכוש צמחייה רב עונתית שתספק לכם מראה יפה לאורך כל השנה. אפשר לשלב גם גוף תאורה במרפסת. לא נתפלא אם זו תהפוך להיות הפינה המועדפת עליכם בבית כולו.

4. השקיעו בריהוט גינה איכותי

הכי כיף לארח ולאכול במרפסת או בגינה. אפילו אם זה רק קפה. חשוב מאוד לא לוותר על החלק הזה, גם אם אתם מוגבלים במקום. ניתן לעשות שימוש בריהוט גן קטן, איכותי ומעוצב שמכפיל את גודלו בעת הפתיחה כשיש אורחים רבים יותר.

מירן מלכה, מנכ"ל ובעלים של רשת "הרמוניה לבית" מייעץ: "בישראל כמעט רוב ימות השנה הם חמים. הישראלים אוהבים לצאת וליהנות מישיבה בגינה, או במרפסת הבית. בעבר הרחוק בעולם הריהוט למרפסת והגינה היו רק שולחנות וכסאות פלסטיק לבנים.

כיום ההיצע הוא רחב מאוד וניתן למצוא ריהוט מעץ או קש, ראטן, אלומיניום ועוד. חשוב לרכוש ריהוט איכותי, עמיד בפני תנאי מזג האוויר הישראלי. ריהוט גינה עם מסגרת אלומיניום למשל, אמנם יקר יותר אך אינו מחליד, זאת לעומת מסגרת מתכת (מגולוונת) שאמנם עשויה לא להחליד בשנה הראשונה אך ככל הנראה תחליד בשנה השנייה".

5. בריכה או אולי ג'קוזי?

מזג האוויר החמים קורא להתרעננות ומה יותר נעים ומרענן מבריכת מים? בריכות השחייה הביתיות מגיעות בגדלים שונים החל מבריכת שחשוחית קטנה לתינוקות ועד לבריכת עמודים בגודל 5 על 10 מטרים שניתן למקם בגינות גדולות בבתים פרטיים.

לדברי נועה בן אבו מרשת "עידן 2000" בשנים האחרונות הבריכות הפכו למצרך מבוקש ביותר בקרב הישראלים בזכות ירידת מחיריהן. מחירה הממוצע של בריכה עומד כיום על 800 שקלים, ובהתייחס לשיחשוחיות ובריכות פלסטיק מתנפחות המחיר הממוצע עומד על 80 שקלים בלבד. "הבריכה יש בה בכדי להוות שידרוג לחצר הבית ופעילות מהנה. "אל הבריכות נוספו בשנים האחרונות לא מעט גאדג'טים כדוגמת ג'קוזי נייד מתנפח למי שרוצה סגנון של האט טאב בחצר הבית. הדבר הכי חשוב הוא להשגיח על הילדים בזמן שהם בבריכה ולא משנה מה עומקה וגודלה של הבריכה" היא מסכמת.

6. עיצוב בצבעי חוף רכים

"אין קישור אסוציאטיבי חזק יותר במוח האדם מאשר הקשר בין קיץ לים. ניתן להפוך את הגן הביתי לכזה שיזכיר לנו את הים. שילוב גווני הכחול והלבן יוצר לנו את הדימוי של ים באופן מידי, ומשדר רוגע ופסטורליות. שילוב הצבעים החם של הקיץ הנוכחי הוא כחול מאווי בהיר עם גוון שנהב חלק. ניתן לקנות רהיטים בעלי ריפוד בגוונים אלו או להחליף בעצמכם את הריפוד. כריות למשל, הן אביזר עיצוב נהדר. מדובר ברכישה פשוטה ולא יקרה מדי שתבצע את העדכון הרצוי בגן שלכם. כמו כן, ניתן להוסיף אביזרי עיצוב קטנים בשילוב גוונים אלו כך שהעדכון בקו העיצובי יהיה שקט ולא צעקני" מסבירה וברמן דקל מ"עילית הלבשה לבית".

ואם כבר בקיץ וחוף עסקינן, מה דעתכם על מיטת שיזוף או ערסל גינה מפנק? 

7. כשהנכדים באים לביקור

מה יותר כיף מהנכדים שבאים לביקור? הם מכניסים הביתה שמחה, תמימות וחדוות חיים. שיהיו בריאים. ילדים משחקים על פי רוב מחוץ לבית, בגני שעשועים או בחצר הבית, בגינה.

קיים מגוון רחב של  מתקנים, צעצועים ומשחקים שמתאימים לחצר הבית או למרפסת ומתאימים לילדים מגילאי שנה עד 12.

תמיד כיף להתנדנד במרפסת. ספסל נדנדה של טרמונטינה. מחיר השקה 5000 שקלים. להשיג בכרמל דיירקט (צילום: רועי שר)

מעבר להיותם מהנים המשחקים המיועדים לחוץ, עוזרים בהתפתחות מוטורית, פיתוח מיומנויות חשיבה, תפישה מרחבית, שליטה, התמודדות מול פחדים ועוד. לכבוד הקיץ הם גם מוצעים בהנחות משמעותיות. שימו לב שמתקני החצר שאתם רוכשים עומדים בתקני הבטיחות הנדרשים.

ספסל ברזל ועץ של תומיק. 1250 שקלים. להשיג גם במרמלדה מרקט. (צילום בועז לביא סטיילינג דיאנה לינדר)

השתתפו בכתבה: רותם סידלר ומירב צ'רניחובסקי בעלות StudioLagom לעיצוב פנים